۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

خودرو هاي برقي:
اين مطلب رو مينويسم چون توي تيم طراحي اتومبيل برقي دانشگاه عضو هستم و به نظرم اطلاعات كمي در اين زمينه به فارسي وجود داره. من در اين مقاله از نوشتن مطالب تخصصي خودداري خواهم كرد كه از حوصله خواننده عزيز خارج است و بيشتر ميخواهم در پيدا كردن يك ديد كلي به خواننده كمك كنم.
يك خودرو برقي به خودرويي گفته ميشود كه از باتريهايش انرژ‍ي بگيرد و نه از انرژ‍ي فسيلي ولي خودروهاي زيادي وجود دارند كه به صورت تر كيبي (هايبريد) عمل ميكنند به اين ترتيب كه هم از انر‍ژي باتري و هم از سوخت فسيلي انرژي ميگيرند.
خودرو هاي كاملا برقي (EV’s):
اين خودرو ها معمولا خودروهايي سبك وزن و كم سرنشين هستند، تعداد زيادي باتري قابل شارژ دارند و براي سفر هاي درون شهري ايده آل هستند، شبها آنها را به برق ميزنند تا باتري هايشان شار‍ژ شود، حداكثر مسافت قابل پيمايش بدون نياز به شارژ دوباره اين خودرو ها معمولا كمتر از 300 كيلومتر است. يك خودروي برقي راندماني بالا و آلايندگي بسيار ناچيزي دارد، پس براي سفر هاي داخل شهري ايده آل است.
خودروهاي هايبريد:
اين خودروها كه معمولا يك باك بنزين و تعدادي باتري دارند فاصله بين خودروهاي برقي و فسيلي را پر ميكنند. به اينصورت كه يك خودرو هيبريد مصرف سوخت كمتر و راندمان بالاتري نسبت به خودروهاي بنزيني معمول دارد، ميتواند مسافت هاي بسيار طولاني را با بنزين زدن بپيمايد و معمولا به صورت شاسي بلند (SUV) ساخته ميشود. خودرو هاي هايبريد از نظر تكنولوژ‍ي ساخت به سه دسته سري، موازي و تركيبي تقسيم ميشوند.
اهميت موضوع:
شايد در نگاه اول خودروهاي بنزيني موجود در بازار تمام نيازهاي ما را برطرف كنند ولي براي بشر هيچ راهي به جز كنار گذاشتن و يا دست كم محدود كردن استفاده از خودروهاي بنزيني وجود ندارد.در زير به جنبه هايي از اهميت استفاده از خودروهاي برقي اشاره ميكنم.
 آيا ميدانيد كه محققان در حال كار بر روي خودروهايي هستند كه در هر كيلومتر كمتر از 100 گرم دي اكسيد كربن توليد كنند؟!
يعني: در حال حاظر خودروهاي بنزيني رايج بيش از 100 گرم دي اكسد كربن به جو وارد ميكنند تا تنها يك كيلومتر مسافت بپيمايند!! 
حال اين عدد را در تعداد ماشين هايي كه هر روز دهها كيلومتر در شهر حركت ميكنند بنماييد و از عمق فاجعه خبردار شويد.
آسفالت هاي داغون! :
حتما براي شما هم پيش اومده كه وقتي كه از پشت يك اتوبوس رد ميشويد گرماي موتورش را حس كنيد. چندين برابر اين گرما به صورت تابشي به آسفالت ميرسد و آنرا نرم ميكند كه نتيجه اش همين خندق هايي ميشود كه موقع رانندگي با آنها برخورد ميكنيم!
علاوه بر اين حتما متوجه اين موضوع شده ايد كه در خيابان هاي مركز شهر چقدر هوا گرمتر از حومه شهره! و اين دقيقا به خاطر همين خودروهاي بنزين سوز مزخرفه.
1: يك نكته ديگر اينكه خودروهاي بنزيني كه در ترافيك گير ميكنند خود فاجعه هستند، چون كسي موتور ماشين را در ترافيك هاي معمولي خاموش نميكند، بلكه آنرا خلاص ميكند و يا از كلاچ استفاده ميكند كه به عبارت ديگر در اين حالت خودرو از راندمان صفر درصد بهره مند ميشود.ولي خودروهاي برقي در اين شرايط موتورشان كاملا خاموش ميشود. از طرفي بنزين براي هميشه وجود ندارد و اين بشر را به فكر استفاده از سوخت هاي ديگر مثل هيدرو‍ن انداخته است.
سخن آخر: با توجه به شرايط كنوني جهان خودروهاي هايبريد به شدت در حال همه گير شدن هستند، خودروهاي كاملا الكتريكي  به خاطر هزينه سنگين ساخت فعلا در حاشيه قرار دارند.خودروهاي هيدروژ‍ني هم به نظر از آينده خوبي برخوردارند ولي يك سري مشكلات فني فعلا هزينه ساخت اين خودروها را بالا نگه داشته.
پيشنهاد من به مسئولان:
با توجه به توانايي ساخت خودروهاي برقي و هيبريد در كشور (البته با كمي همت) و همچنين معضل آلودگي هواي شهرهاي بزرگ كشور، توصيه ميشود كه با اجراي يك برنامه اصولي ساخت اقتصادي و سريع خودروهاي برقي و عرضه آنها در بازار كشور، هم به جذب نيروي متخصص و ايجاد شغل و هم به كاهش آلودگي هوا و هم به تقويت صنعت خودروي كشور(كه وضعش بسيار تاسف بار است) و هم كاهش مصرف بنزين كمك نمايند.
براي تشويق مردم در خريد خودروهاي برقي دولت ميتواند تردد خودروهاي بنزيني را در محدوده طرح ترافيك ممنوع اعلام كند.
اميد كه روزي مركز شهر ساكت، سرد و تميز باشد.
در صورت نياز به توضيحات بيشتر كامنت بزاريد لطفاً.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر